O nas
Władze
Galeria
Organizujemy
Kontakt
Doł‘cz do nas!
Najbliższe imprezy
 
SZKOLENIE
- licencja zawodnika ND-R
23-24.03.2024 
- licencja sędziego kl I i II
23.03.2024 
 
 
Olsztyn
Zespół Szkół Elektronicznych i Telekomunikacyjnych
 
---------------------------
 
WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW KLUBU
 
 
25.03.2024r godz 18:00
 Olsztyn
Zespół Szkół Elektronicznych i Telekomunikacyjnych
 

Sponsorzy
Województwo Warmińsko-Mazurskie
Warmiński Bank Spółdzielczy
Miasto Olsztyn
Powiat Olsztyński
Gmina Świątki
Gmina Jonkowo
Manor Hotel
Regeneracja Olsztyn

Aktualności

Rajd 1001 Jezior - Rajdowe Legendy na Warmii

 
Historia rajdów samochodowych na Warmii i Mazurach sięga roku 1968 roku. Wówczas to na Ziemi Olsztyńskiej odbyła się pierwsza impreza automobilowa z cyklu eliminacji mistrzostw Polski. Zadanie organizacji zawodów podjęła się grupa działaczy Automobilklubu Warmińsko – Mazurskiego na czele z Michałem Olkowskim pierwszym Komandorem tej imprezy samochodowej przy wydatnym udziale dziennikarzy ówczesnego „Głosu Olsztyńskiego” ( dzisiaj Gazeta Olsztyńska ).

     Długo zastanawiano się nad jej nazwą. Nazwą związaną z Krainą Jezior i Lasów. Wreszcie postanowiono by nosiła nazwę Rajdu 1000 Jezior, która odbyła się w dniach 18 – 22.04.1968 roku. Jego zwycięzcą został najsłynniejszy w tamtym czasie kierowca – Sobiesław Zasada wraz z pilotem Franciszkiem Postawką na Porsche 911 przed Stanisławem Dalką, a w roli „umysłowego” wystąpił Eugeniusz Pach – bardzo popularny wtedy spiker Telewizji Polskiej – którzy reprezentowali gospodarzy rajdu. Trasa liczyła 1100 km w tym 9 OS o długości            38.3 km. Wystartowało 50 załóg a do mety dojechało 27 samochodów.

    To m.in. osoba „Sobka” sprawiła, że rajdy przypadły do gustu mieszkańcom tego dziewiczego dla sportu samochodowego lub automobilowego rejonu Polski, władzom wojewódzkimi ludziom zaangażowanym w jej przygotowanie. Jakież było ich zdziwienie,         a jednocześnie zaskoczenie, gdy kilka miesięcy później dowiedzieli się, że do siedziby FIA     i PZM wpłynęły protesty na jego organizatorów. Okazało się, że Rajd 1000 Jezior odbywał się już w Finlandii. Trzeba więc było wycofać się z wcześniejszych ustaleń. Po krótkim namyśle postanowiono, że olsztyński rajd będzie w przyszłości nosił nazwę 1001 Jezior.

    Tak też się stało. W 1969 roku rajd odbył się jako 1 eliminacja mistrzostw Polski. Najlepszą załogą okazali się zawodnicy AP Warszawa : Krzysztof Komornicki wraz                 z Zygmuntem Wiśniowskim na Renault Alpine przed Adamem Smorawińskim z Andrzejem Zembrzuskim samochodem BMW 1600 TI.

     3 Rajd 1001 Jezior liczył 1300 km z 10 OS długości 55,8km w tym SWŁ – 1,2 km,            SW – 12,5 km. Wystartowało 67 załóg, na mecie natomiast znalazło się 21. Zwycięzcą okazał się K. Komornicki na Renault Alpine, 2 miejsce zajął Ryszard Nowicki z Andrzejem Komorowskim w Renault Gordini, 3 miejsce zajął Andrzej Wojciechowski z Konradem Kortyńskim również w Renault Gordini.

     Czwarta edycja rajdu odbyła się 6 – 7.03.1971 roku i była I eliminacją mistrzostw polski już pod nową nazwą „Rajd Mazurski”. Po raz pierwszy rajd ten odbywał się w obsadzie międzynarodowej. Goście nie reprezentowali jednak zbyt wysokich umiejętności i byli tylko tłem dla polskich ekip. Komandorem Rajdu Mazurskiego został Włodzimierz Śniady, który pełnił tę funkcję przez wiele lat. Najlepszą załogą w 1971 roku w klasyfikacji generalnej byli Włodzimierz Markowski z Jackiem Starwińskim (AWM – Olsztyn) w Porsche 913.

     Od 1972 roku rajd przeprowadzony był na zmienionych zasadach i związany z OZOS (poprzednik dzisiejszego Michelin w Olsztynie). Był praktycznie automobilowym zlotem. Na miejsce startu poszczególnych załóg wyznaczono Białystok, Gdańsk, Warszawę i Olsztyn. Metę zlokalizowano w Mikołajkach. Impreza była III eliminacją Mistrzostw Polski                    i otrzymała nazwę „Kormoran”. W klasyfikacji generalnej zwyciężyła załoga K. Komornicki – B. Krupa – PF 1500 reprezentująca Stomil Olsztyn przed M. Varisellą – St. Brzozowskim – PF 1300.

     Rajd Kormoran w latach 1978-1982 wobec różnych przeciwności , rajdów jako eliminacji mistrzostw Polski na Warmii i Mazurach nie organizowano. Dopiero po 6 latach posuchy               w 1983 roku już na „szutrach” rajd ten wrócił jako eliminacja mistrzostw Polski. Na           728 kilometrowej trasie z 24 OS-ami najlepszy okazali się M. Bublewicz z R. Żyszkowskim – Polonezem 2000, którzy w późniejszym okresie sześciokrotnie byli najszybsi na mecie tego rajdu.

     W 1985 roku „Kormoran” jeszcze raz zaskoczył miłośników sportów samochodowych. Dla podniesienia widowiskowości imprezy organizatorzy wymyślili równoległy wyścig na bieżni stadionu Stomilu.

     W pierwszych rajdach przeważały wozy płaskie. Startowały nawet Syreny, a najbardziej zasłużonym olsztyńskim „syreniarzem” był Adam Masłaniec, jeździł nią także Stanisław Ciecierski. W naszym rajdzie na przestrzeni lat startowało dużo Skód, Ład, Wartburgów              i Trabantów. Właśnie takim kartonowym potworem z powodzeniem startował olsztyniak Andrzej Radecki.

     Weteranem „Kormorana” był Marek Ryndak z Rzeszowa, uczestnik prawie wszystkich edycji rajdu.

     Rajd Kormoran wygrywali m.in. tacy kierowcy jak wspomniany już, nieodżałowany Marian Bublewicz, Błażej Krupa. Lelio Lattari, Tomasz Ciecierzyński, Romuald Chałas,              a w latach od 1995 roku wielokrotnie K. Hołowczyc. W wielu edycjach rajdu czołowe role grali również Andrzej Jaroszewicz, Lech orski czy Paweł Przybylski.

     A zatem po latach wracamy do nazwy „Rajd 1001 jezior” tym razem z dopiskiem „Legendy Rajdowe na Warmii”. Pomysł tej imprezy zrodził się w głowie członka AKW Adama Dowgirda pasjonata sportu samochodowego a przede wszystkim rajdowego Poloneza, którym udanie startuje w rundach „Classic” Adam swoim zaangażowaniem zaszczepił u wielu członków naszego klubu, tych młodszych również, chęć organizacji takiej imprezy.

     Postanowiliśmy po zapoznaniu się z jej specyfiką zorganizować w dniach 27-29.09.2013 Rajd 1001 Jezior – Legendy Rajdowe na Warmii. Planujemy na trasie około 230 km zlokalizować 12-14 prób sportowych o długości około 30 km PKP-ami, PKC-ami, próbami prędkości itp.

     Pojedziemy śladami Mariana Bublewicza, którego dwudziestą rocznicę odejścia obchodziliśmy w tym roku, drogami jego ulubionej Warmii. Proponujemy:

-         27.09.2013r – piątek

                    - do 16:00 – przyjazd i zakwaterowanie w Manor Hotelu w Olsztynie,               

                                        ul. Kanarkowa 7

                    - od 16:30 – badanie BK – PHU Polmozbyt sp. Z o.o. ul. Piłsudskiego 76

                    - 17:30      - próby sportowe na stadionie OSIR-u ul. Piłsudskiego

-         28.09. 2013r – sobota

                    - 8:00      – start : próby sportowe w Dobrym Mieście i na Lotnisku w Ornecie

                    - 16:00    – powrót do Manor Hotelu

-         29.09.2013r- niedziela

                           - 10:00   - start do prób sportowych na ulicach Olsztyna

                           - 16:00   – ogłoszenie wyników, rozdanie nagród, zakończenie imprezy

 

     Na stadionie OSIR-u w Olsztynie (d. Stomil) rozegrane zostaną na jego bieżni dwa równoległe wyścigi, a na wyłączonych ulicach Olsztyna wraz z zabytkowymi samochodami zaprezentujemy ich piękno i zaprezentowani zostaną ich „młodzi” kierowcy. Mamy nadzieję, że impreza ta na stałe znajdzie się w kalendarzu imprez na lata następne.

      Traktować je chcemy jako spotkanie towarzyskie przyjaciół nieco starszych aut, pięknych kobiet i naszego regionu. Postaramy się aby każdy z uczestników i osób towarzyszących wywiózł w swoich bagażnikach wiele wspaniałych wspomnień z tego spotkania i nerwowo, z niecierpliwością oczekiwał na kolejne jego edycje.

     Do zobaczenia we wrześniu

ZAPRASZAMY NA WARMIĘ, A NA PEWNO NIE BĘDZIECIE ŻAŁOWAC.

 

Wojciech Fijałkowski 
 

<< Powrót
Odwiedziło nas osób
Edycja | Administracja